«پرده دوم» رونمایی شد/جلیلی: در پرحماسهترین و پرقهرمانترین حیات چندهزار ساله ایران هستیم
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۸۳۱۰۸
آیین رونمایی کتاب و مستند «پرده دوم؛ خاطرات محمدرضا شرکت توتونچی؛ از مبارزان انقلاب» با حضور وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب، در سینماهویزه مشهد برگزار شد.
خبرگزاری میزان - آیین رونمایی کتاب و مستند «پرده دوم؛ خاطرات محمدرضا شرکت توتونچی؛ از مبارزان انقلاب» با حضور وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب، در سینماهویزه مشهد برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وحید جلیلی، در سخنان خود در این مراسم گفت: خوشحالیم که خدا توفیق داد در مجموعه دفتر اطلاعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، برگ زرین دیگری از مبارزات مردم مسلمان ایران را به تصویر بکشیم و البته شرمساریم از اینکه همچنان برگهای بسیاری از تاریخ انقلاب اسلامی، تاریخ مبارزات مومنانه مجاهدان راه خدا با گذشت بیش از ۴۰ از پیروزی انقلاب اسلامی ناگفته و ناخوانده و ناشنیده مانده است.
وی ادامه داد: امیدوار هستیم جدا از اینکه این آثار، آثاری مثل مستندها و یا این کتابها، جدا از محتوایی که خودشان دارند و حرفی را منتقل میکنند، یک انگیزهای بشود برای اینکه بخشهای ناگفته تاریخ انقلاب هم توسط نسلهای جدید نویسندگان و فیلمسازان و هنرمندان، بدون فوت وقت با مغتنم دانستن فرصتها بازگویی و تثبیت بشود.
دریغی که تا همیشه خواهد بود
جلیلی با بیان اینکه مخاطبان این کتابها و خاطرات تنها به کسانی که در این دوره زندگی میکنند، محدود نمیشود، اظهار داشت: ۱۰۰ سال دیگر ارزش این خاطرات بیشتر به چشم خواهد آمد. ما هنوز دچار حجاب معاصرت هستیم، مثل ماهی درون آب اهمیت اینها را نمیفهمیم. باید دهها سال، صدها سال بگذرد تا قدر و قیمت چنین کارهایی آشکارتر بشود. از آقای توتونچی، خیلی ممنون هستیم که بزرگوارانه و صبورانه در طی این سالها تحمل کردند دوستان ما بارها و بارها در مقاطع گوناگون وقت ایشان را میگرفتند، ولی ایشان با روی باز و صبوری، خاطرات خودشان را بازگویی کردند و نتیجهاش هم نتیجه خوبی شد.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب تصریح کرد: میخواهم خواهش کنم از همه کسانی که در این جلسه هستند و کسانی که بعداً این سخنان را میشنوند، اگر کسانی را میشناسند یا ماجراها و حماسههایی را سراغ دارند که بازگویی نشده است، اگر خودشان میتوانند، خودشان دامن همت به کمر بزنند اگر نه، دیگران را مطلع بکنند، نباید بگذاریم این فرصتها از دست برود. چه بسیار مبارزانی که رفتند و حتی یک برگ از خاطرات آنها ثبت نشد. این دریغی هست که تا همیشه خواهد بود و نباید بگذاریم که این دریغ تکرار بشود. جامعه ما بهخصوص در سده اخیر، شاید به جرأت بتوانیم بگوییم پرحماسهترین و پرقهرمانترین دوره حیات چند هزار ساله خودش را پشت سر گذاشته، یعنی شاید هیچ مقطعی در تاریخ ایران را نشود سراغ گرفت که به این تعداد، قهرمان داشته باشد و این حجم از حماسه را تجربه کرده باشد. هم نیاز به یک نهضت تولید محتوا در این زمینه هست برای ثبت اینها و هم «باش تا صبح دولتش بدمد که این هنوز از نتایج سحر است» این مرحله اول ثبت اینهاست.
جلیلی افزود: در مراحل بعدی از دل این کتابها و مستندها باید آثار رسانهای و هنری مختلف در قالبهای متفاوت بجوشد و به مخاطبان، نه فقط در سطح ملی، بلکه در سطح منطقهای و جهانی برسد. انقلاب ما از جهت بازگویی و معرفی خودش در سطوح جهانی یکی از فقیرترین انقلابهاست. این را بارها خود حضرت آقا اشاره کردند و در مقایسه با بسیاری از انقلابهای دیگری که از لحاظ غنای معرفتی و حضور مردمی با ما خیلی فاصله هم دارند، نتوانستیم انقلاب خودمان را درست بازنمایی کنیم.
در ادامه این برنامه، یوسف سینیچی از فعالان و مبارزان انقلاب در مشهد در سخنانی با بیان بخشی از خاطرات مبارزات انقلابی خود و آقای محمدرضا شرکت توتونچی، راوی کتاب «پرده دوم» عنوان کرد: در سال ۵۲ که هنوز هیچ خبری از هیچجا نبود و هیچکس گمان نداشت که ۵ سال بعد رژیم ستمشاهی سقوط میکند و انقلاب پیروز میشود و امام تشریف میآورند، ولی به هر حال آن خورشید رهبری در دل همه جوانها و همه مردم ایران بود و باقی هم هست و این امید در دلها چنان زنده شد و چنان متحد شدند که رژیم را از پا درآوردند.
وی با اشاره به شکنجهها و سختیهایی که آقای توتونچی در دوران مبارزه تاکید کرد: آقای توکلی توتونچی در زمان مبارزات انقلاب، نه مواد منفجره داشت و نه اسلحه بلکه همه کارش عقیدتی بود، در واقع، همه این انقلاب عقیدتی بوده و امام هم معتقد به همین شیوه معتقد بودند. به فرمایش سردار قاسم سلیمانی «ما ملت امام حسینیم»، بودیم و هستیم و خواهیم بود، به شرطی که این عقیده، آرمان و امید همچنان در دل مردم ما و جوانهای ما قوت پیدا کند.
در بخش پایانی این مراسم ضمن رونمایی از کتاب «پرده دوم»، با از نوید ظریف کریمی، نویسنده کتاب و عوامل مستند «پرده دوم» تقدیر شد.
بنابرین گزارش، کتاب «پرده دوم» که دومین جلد از مجموعه عناوین انتشارات «راه یار» با محوریت «پیشگامان مردمی انقلاب» است، در ۲۹۶ صفحه و با قیمت ۴۰ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقمندان علاوه بر کتابفروشیها، میتوانند از طریق صفحات مجازی ناشر @raheyarpub و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار ادبیات معرفی کتابمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار ادبیات معرفی کتاب جبهه فرهنگی انقلاب پرده دوم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۳۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بیحجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
محمود علیزادهطباطبایی، عضو شورای مرکزی و معاون حقوقی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در روزنامه سازندگی نوشت:
نیروی انتظامی برای مقابله با مساله بدحجابی، طرحی را به نام طرح نور به اجرا درآورد. در راستای این طرح در همه معابر و اماکن عمومی، واحدهای پلیس مستقر شدند و با کسانی که به تشخیص پلیس حجاب شرعی را رعایت نمیکردند به عنوان برخورد با جرایم مشهود، اقدام به بازداشت و اعزام به مراکز پلیس کردند. سخن پلیس این بود که اقدامش «رعایت قانون» و مطالبه مردم متدین است. سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا نیز در سال گذشته از برخورد با کشف حجاب در معابر عمومی، خودرو و اماکن خبر داده بود. وی از استفاده از فنآوری و تجهیزات پیشرفته برای شناسایی فرد خاطی در حوزه معابر عمومی خبر داده و گفته بود که ابتدا به فرد خاطر تذکر داده خواهد شد و بعد از آن فرد با مدارک به حوزه قضایی معرفی شده تا به پروندهاش رسیدگی شود.
اقدام نیروی انتظامی آن هم توسط مامورانی که از آموزش و تربیت کافی برخوردار نبودند و بازداشت برخی از خانمها به اتهام بدحجابی موجب ایجاد تنشهای اجتماعی شد. پلیس که باید مأمن و پناهگاه مردم باشد، در موقعیتی قرار گرفت که برخی خانمها که متهم به عدم رعایت حجاب شرعی هستند در برخورد با پلیس، احساس ناامنی میکنند.
آنچه که باید مبنا و معیار اقدام پلیس باشد، قانون است و به تعبیر رهبری، قانونگرایی خیلی مهم است. قانون ریل است اگر از این ریل خارج شویم حتماً آسیب و صدمه است.
فعلاً مبنای قانونی برخورد با عدم رعایت حجاب شرعی، تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی است که مجازات عدم رعایت حجاب شرعی، جزای نقدی است. حکومت باید در مقابل پدیدههای اجتماعی، برخورد ایجابی را بر برخورد سلبی ترجیح دهد و در مورد رعایت حجاب شرعی در طول ۴۵ سال گذشته در زمینه تعلیم، تبلیغ، ترویج، تشویق، تادیب و نصیحت که جنبه اثباتی و ایجابی دارند، اقدام برنامهریزی شده و مطالعه شدهای انجام نپذیرفته است. مسائل اجتماعی مانند مسائل فنی و اقتصادی باید مورد مطالعه قرار گیرند و راهحل اجتماعی برای آنها پیدا شود. برخورد خشونتآمیز با موضوع عدم رعایت حجاب شرعی درحال حاضر مبنای قانونی ندارد و موجب میشود که فضای جامعه تند شود. این ادعا که مطالبه مردم متدین، برخورد با پدیده عدم رعایت حجاب شرعی است، موجب میشود جامعه را به دو قشر اقلیت «مردم متدین» و اکثریت «غیرمتدین» تقیسم کنیم و به جای ایجاد فضای مهربانی و سرشار از مهر و محبت و حسنظن و خوشبینی، فضایی انباشته از کینه و دشمنی در جامعه ایجاد شود.
به دنبال برخوردهای اخیر پلیس با پدیده کشف حجاب، عضو دفتر رهبری نوشت:«رهبر انقلاب گفتهاند، کشف حجاب هم حرام شرعی است و هم حرام سیاسی است، منتها دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده است، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم. کارهای بیقاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. به تازگی برخی از مسئولان به دلیل کارهای بیقاعده تذکر دریافت کردند».
همان طور که رهبری اشاره کردند، مقابله با پدیده بیحجابی نیاز به کار برنامهریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال گذشته تکرار شده و نتیجهای هم نداشته است.
مرحوم آیتالله هاشمیرفسنجانی در خاطرات هفتم شهریور سال ۶۳ خود میفرماید: «امروز مسافران هواپیمای ربوده شده را برای زیارت کربلا بردهاند. فیلمی که از سیمای عراق پخش شد خیلی از زنان مسافر را بیحجاب نشان داده است». ۱۳ شهریور پس از یک هفته چالش و پیگیری عراق حاضر نشد هواپیما را پس بدهد اما مسافران و خدمه پرواز با یک پرواز هلندی وارد تهران شدند. این بازگشتها میتواند صحنه یک استقبال ملی باشد اما در فرودگاه اتفاق عجیبی افتاد. حدود ۳۰ نفر از مسافرها را دادستانی انقلاب برای تحقیق از فرودگاه به زندان اوین بردند. به نظر میرسد، دادستانی انقلاب کار خوبی نکرده. تذکر دادم که آزادشان کنند. حدود یک ماه قبل از این اتفاق، دادستانی عمومی تهران، بیانیه تندی داده بود که متولیان ادارات، اماکن عمومی، تالارها و هتلها باید بانوانی را که رعایت حجاب صحیح را نمیکنند، راه ندهند وگرنه مورد تعقیب قرار میگیرند. همین ایام چند روزی در تهران شاهد تظاهرات علیه بدحجابی بودیم که گاهی با خشونتهای عجیبی همراه میشد. ناطقنوری، وزیر کشور با انتقاد از بدحجابی از کارهای انجام گرفته هم انتقاد کرد و گفت آیا شما انقلابی هستید؟ قطعاً حزباللهی مشت به چشم بیحجاب نمیزند، تیغ نمیکشد و نسبت زنا به کسی نمیدهد.»
مرحوم هاشمی همچنین روایتی از جلسه سران قوا با حضور امام داده که شب مهمان احمدآقا بودیم. آقایان ولایتی، اردبیلی، خامنهای و میرحسین موسوی هم بودند. امام هم شرکت کردند، درباره تظاهرات حزباللهیها علیه بیحجابی بحث شد.
ملاحظه میکنیم این مشکل از اول انقلاب بوده و متاسفانه برای این پدیده اجتماعی، تحقیق و مطالعه علمی صورت نگرفته و قانونی هم که اخیراً در مجلس تصویب شده و بین مجلس و شورای نگهبان در رفتوآمد است نه تنها نمیتواند مشکل را حل کند که مسائل اجتماعی را گستردهتر مینماید و اگر با تدبیر با آن برخورد نشود، نگرانی از تکرار حوادث سال ۱۴۰۱ وجود خواهد داشت.
به نظر میرسد اینگونه برخوردهای تند با پدیده بدحجابی برنامهریزی شده از طرف دشمنان این ملت باشد. برعکس سیاستهای رهبری که توصیه به برنامهریزی برای حل موضوع داشتند.
رویکرد اصلی باید در ارتباط با عدم رعایت حجاب شرعی اصلاح و بازپروری بزهکاران باشد اما متاسفانه به نظر میرسد،سیاست جنایی به سمت نگرش امنیتمداری تغییر کرده و امنیت اخلاقی به یکی از چالشهای اصلی تغییر یافته است و تعیین ضمانت اجرایی قانونی و تحمیل آن بر بزهکاران این عرصه تغییر یافته و مبتنی بر سیاست جنایی امنیتگرایانه است.
به نوعی با فرض دشمن دانستن و عدم رعایت حجاب، حقوق کیفری دشمنمدار در این حوزه را حاکم کرده است که با سیاست جنایی امنیتگرا در حوزه جرائم اخلاقی، آسیبهای جدی به نظام اجتماعی کشور وارد میشود که منجر به افزایش هزینه با این جرائم میگردد. متاسفانه در فرهنگ حقوقی ما تعریف واحدی از رعایت حجاب وجود ندارد و قانونگذار، تعیین مصادیق را بر عهده شرع قرار داده است. رسالت حقوق کیفری جرمانگاری و گزینش واکنش اجتماعی مناسب در راستای پاسداری از ارزشهای جامعه انسانی است.
صفت مجرمانه دادن به برخی رفتارها میتواند در زمره مصادیق امنیتگرایی در حقوق کیفری مطرح شود. بنابراین زمانی که ارتکاب رفتاری برای امنیت روانی جامعه خطرناک تشخیص داده شود و نتوان با ابزارها و ضمانت اجرایی غیرکیفری به آنها پاسخ گفت، قانونگذار آن رفتار را جرم میانگارد. در مورد جرایم اخلاقی به خصوص عدم رعایت حجاب شرعی، قانونگذار بین بیحجابی و بیعفتی و بیحیایی تفاوتی قائل نشده و این سیاست نوساندار برای مردم آزاردهنده است. در حوالی انتخابات به کسانی که عدم رعایت حجاب را به بیحیایی کشاندهاند، میدان میدهند. تصویر افراد بیحجاب را پای صندوق رای نشان میدهند و سلبریتیهایی که حتی حریم حیا را درنوردیدهاند از رسانههای عمومی مطرح میشوند اما بعد از انتخابات دوباره تندرویها با برخوردهای غیرمنطقی استمرار مییابد. به نظر میرسد، راهحل موضوع حجاب بر برخورد کیفری بنا شده و در طول ۴۵ سال حاکمیت نتوانسته حجاب را به صورت هنجار عمومی درآورد و بیحجابی را از طرف جامعه به عنوان ناهنجاری پذیرفته نشده است و حاکمیت نمیتواند با اکثریت بانوان که این هنجار را نپذیرفتهاند، برخورد کند.